Zamknięty lokal, ale chce pracować. Marketing krok po kroku.

Zamknięty lokal, ale chce pracować. Marketing krok po kroku.

Kolejne zamknięcia przed Nami, a wiele firm, które wykonuje usługi bądź dostarcza produkty tylko w formie bezpośredniej nie ma możliwości przetrwania. Znów.

Mamy najdłuższe 2 tygodnie w historii, trwa rok i czy nie potrwa kolejnego trudno przewidzieć. Powrót do normalności, na pewno nie nastąpi szybko stąd trzeba Polski pesymizm zastosować, przywrócić zapomnianą umiejętność kombinowania i robienia na przekór władzy, tak by zgodnie z przepisami móc pracować, wykonywać usługi, a przede wszystkim móc przetrwać, a nawet rozwinąć się.

Prostą zasadą „szansy”, kryzys choć negatywny, daje możliwość właśnie rozwinięcia się, dostosowania się do zmian, tak jak na początku całego chaosu zaczęły mnożyć się firmy, sprzedające środki dezynfekcji (choć wiele z nich stworzyło duże firmy oraz *epitet*). Pokazuje to, że nawet w ciężkich chwilach istnieje szansa na zarobienie, zarobienie dobrze.

Tak jak w przypadku adaptacji firm usługowych, gdzie usługę wykonuje się przy kliencie zachęcamy do zapoznania się z artykułem i wzorowania się na nim:

Tak w przypadku sprzedawców produktów, bez znaczenia czy to meble fryzjerskie, czy luksusowe, czy nawet masowe. Tak w przypadku, każdego produktu istnieje możliwość sprzedaży jego przez internet. Zapewne konkurencja już tu jest. Tak również w przypadku produktów, krótkoterminowych jak kwiaty istnieją już odpowiedniki, w postaci poczty kwiatowej.

Wystarczy poświęcić chwilę na refleksję i zapoznaniem się, z tym co już w internecie jest, zapewne firmy o takim samym zakresie działał już tu jest, ale przez „brak czasu”, czy zwykłe lenistwo przeoczony został ten rynek.

Choć odczuwalny spadek zamówień, tak nie zanikł całkowicie, ale tak jak w przypadku strachu i lęków, ludzie sięgają po rzeczy pierwszej potrzeby „jedzenie i papier toaletowy”, tak w dłuższym okresie czasu zapotrzebowanie na pozostałe elementy wróci „do normalności” lub zbliży się do tego co było. Klienci, którzy preferowali kontakt bezpośredni, również zaczną korzystać z internetu by znajdować to co potrzebują lub lubią korzystać – z powodu, że nie mają innej możliwości.

Dla firm, które chciałyby przejść, ze sprzedaży bezpośredniej na sprzedaż internetową, zalecane jest, by pierwsze kroki, skierowały na swoją konkurencję w sieci. Podpatrzenie w jaki sposób prezentują swój produkt, a nawet, w jaki sposób przebiega logistyka oraz proces zamówienia jest istotną wiedzą, którą wszelkiej maści agencje marketingowe mogą dość szybko wykryć patrząc tylko na strukturę strony, tak w przypadku osób bez doświadczenia czas potrzebny na zdobycie podstaw jest dłuższa. Jest to niezbędne, jeśli samodzielnie chcemy wdrożyć się, pozwoli to na oszczędność finansową, ale przez to może potrwać, nawet kilka miesięcy.

Nie każdy produkt jest w wystarczającej ilości, by sensownym byłoby uruchomienie sklepu internetowego, dla 1 produktu, który można sprzedać na serwisach aukcyjnych w stałej cenie, nie tylko jest to niskie w kosztach, tak pozwoli też nabrać szacunku do firm specjalizujących się w promocji w internecie. Duże serwisy aukcyjne choć „z promocją” za wystawienie podstawowej aukcji nie pobierają opłaty lub są to symboliczne kwoty, tak zwykle konkurencja korzysta z wszelkiej maści promocji oferty, a to nagle z groszy przeradza się nawet w kilkaset złotych, a do tego jeszcze jest prowizja od sprzedaży.

Jest to podstawowy krok na start kiedy nie dysponuje się dużą różnorodnością produktu, a gdy ceny są konkurencyjne względem innych potrzeba wyliczyć, czy osiągnie się jakiś zysk ze sprzedaży.

W przypadku kiedy nie ma zarobku, wręcz dopłacałoby się do sprzedaży? Promocja i sprzedaż w takich miejscach nie jest dobrym rozwiązaniem, ale należy zapamiętać to. Ta wiedza przyda się w późniejszym czasie (bardzo).

Bardzo często jest tylko 1 hurtownia dostarczająca ten sam produkt wielu firmom, ale jak zauważyć można ceny na serwisach aukcyjnych są bardzo często zróżnicowane pomimo brania z tego samego miejsca. Więc jakim cudem, ktoś ma ceny sprzedaży na poziomie ceny zakupu Twojego? Odpowiedź jest bardzo prosta – wypracowane rabaty w hurtowni. Im więcej się sprzedaje, tym ceny zakupu są coraz niższe. Powoduje to, że w wielu branżach serwisy aukcyjne choć jednym z ważniejszych elementów sprzedaży na rynku nie generują zysków wręcz straty – co uniemożliwia nowych osobom bądź firmę rozpoczęcie działań i zniechęca.

Problem, ten w dużym stopniu już istniejące firmy generujące zyski mogły uniknąć i przewidzieć, ale wychodzi tutaj zawsze odkładanie na później działań. Często całą winę przerzucamy na pracowników, kiedy przed rokiem sprzedaże były niższe, a nawet nie interesowaliśmy się tym co robi konkurencja. Teraz są tego efekty.

Jakie kroki należy wykonać, kiedy serwisy aukcyjne są „poza zasięgiem”, a dysponujemy małą ilością produktów, gdzie na sklepie internetowym powodowałoby uczucie pustki? Tu o dziwo, rozwiązanie jest łatwiejsze, niż w przypadku właśnie dużej ilości asortymentu, ponieważ skupiamy się na głównym elemencie produktu i sprawdzamy jak wygląda konkurencja w wyszukiwarce internetowej. Na pewno lepsze tematyki posiadają wyniki z „reklama”, które są na samej górze, ale one interesują Nas w kolejnym kroku. Interesują Nas wyniki poniżej „reklama” i mapy Google, są to wyniki organiczne i wschodzimy na pierwsze kilka stron, oraz sprawdzamy, czy dana strona oferuje szeroki zakres asortymentu, czy specjalizuje się tylko w tym. Ten krok jest ważny.

Jeśli wyniki są to przede wszystkim sklepy, oraz występują wyniki z „reklama”, a również strony na pierwszych miejscach są również w wynikach z reklamą rozglądamy się od razu za wynikami podobnymi i również tu sprawdzamy występowanie stron.

Uzbrojeniu z tą wiedzą możemy zagłębiać się dalej, w szczegóły, ale zazwyczaj jeśli dotrwał, ktoś do takiego etapu to zapewne już zaczął szukać firm/freelancerów specjalizujących się w reklamie. Zwykle wybiera się, działania związane z wynikami „reklama”, gdyż są one najszybciej widoczne, płatne od kliknięcia oraz ilości wyświetleń, w krótkim czasie mogą generować ruch na stronie i tu bardzo często osoby i firmy wykonujące te działania doradzają jaki typ strony potrzebny jest.

Choć sam dobór stron zwykle nie jest tak oczywisty, bo w przypadku 1 produktu bardzo często choć konkurencja działa na stronach „wizytówkach” z informacją o produkcie, tak wybór sklepu internetowego, dostosowanego właśnie do małej ilości produktów może okazać się optymalnym wyborem. Wszystko to trzeba analizować i szacować.

Kiedy jesteśmy świadomi jaki typ strony i prezentacji produkty wybrany zostanie można zacząć przygotowania do prowadzenia promocji i generowania sprzedaży. Przygotowania? Tak, samo uruchomienie strony i ruszenie promocji, czy to linkami sponsorowanymi, czy pozycjonowaniem jest dopiero wstępem, na którym 99% firm się zatrzymuje z powodu „zadowolenia sprzedaży”, a przez to ograniczają swój własny rozwój, czyli powielane są schematy, które były powodem ucieczki do internetu. Zachęcamy do lektury:

Prezentacja usług. Jak dotrzeć tym samym produktem do innego typu klienta?

Stąd sam proces promocji już na start oferuje wiele możliwości, jeśli zależy na szybkim wygenerowaniu sprzedaży, zawsze wybierze się promocje linkami sponsorowanymi by być „pierwszym”, kiedy punkt fizyczny jest otwarty, również promocja linkami sponsorowanymi na mapie wykonywana jest. Dla wielu grup produktów stawki od kliknięcia są wysokie i minimalizując koszty, trzeba ponieść na start większe bo również związane z pozycjonowaniem, ale to już bardzo mały odsetek firm wykonuje.

A co w przypadku kiedy brak konkurencji, brak reklam w wynikach organicznych? W tym przypadku może być zarazem najłatwiej jak i najtrudniej. Tu należy sprawdzić jak dużo osób wyszukuje tego typu produktów, elementów czy nawet powiązanych fraz (uwaga: ilość wyników w google to nie jest ile osób wyszukuje). To dopiero da podgląd realnej popularności zagadnienia. W przypadku kiedy ludzie nie wyszukują, ale w puncie fizycznym kupowali? Jest to związane ze świadomością produktową i wymaga odpowiedniej strategii marketingowej.

Dlatego znacznie szczegółowe działania po tym kroku, może w przyszłości zostaną opisane.

Marketing